Luomuliiton hanketoiminta

Tuottajaorganisaation mahdollisuudet luomupuutarha- ja siementuottajille

Yhteistyössä on voimaa!

Luomuliiton Tuottajaorganisaatioita puutarha- ja siementuotantoon -hankkeen tavoitteena on edistää tuottajaorganisaatioiden syntyä etenkin luomupuutarha- ja -siementuotantoon. Hankkeessa tiedotetaan laajasti tuottajaorganisaation mahdollisuuksista, järjestetään viljelijätapaamisia, joissa keskustellaan yhteistyön muodoista, laaditaan mallisopimuksia yhteistyön pohjaksi ja tuetaan tuottajaorganisaatioiden perustamista.

“Tuottajaorganisaatio voi parantaa jäsentensä neuvotteluvoimaa yhteismyyntien avulla. Myös tuotantopanosten ostoissa voi olla mahdollisuuksia saada etua suhteessa siihen, että tuotantopanoksia ostaa yksittäinen tuottaja itsenäisesti. Tuottajaorganisaatiot voivat olla tärkeitä yhteistoimintamuotoja tuotantoon liittyvien riskien vähentämisessä. Tuotannon ja markkinoinnin suunnittelu voi olla helpompaa, kun yhteenlaskettu tuotanto on suurempaa. Tuottajaorganisaation etuna voi olla myös se, että se voi päästä markkinoille, joille yksittäisen tuottajan voi olla vaikea päästä.” Näin todetaan julkaisussa Hakuoppaassa tuottajaorganisaatioille.

TULOSSA:

• Luomupäivillä, 16.11. aamupäivällä on sekä puutarha- että siementuotannon rinnakkaisohjelmat, joissa keskustellaan tuottajaorganisaation mahdollisuuksista. Viimeinen ilmoittautumispäivä 22.10.!
  • Viljelijätapaamisia
  • Lisää juttuja Luomulehteen!

LUOMULEHDESSÄ julkaistut lehtijutut aiheesta:

Hanketta rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö / Ruokaketju