EU:n luomuasetuksen täytyy tukea sektorin kasvua

EU-päättäjät ja luomusektori tapasivat helmikuussa keskustellakseen EU:n luomuasetuksen tulevaisuudesta IFOAM EU:n ja BioFachin järjestämässä tilaisuudessa. Luomualan viesti oli: Luomu on ainut kestävä ruoantuotannon ja maatalouden sertifikaatin perusta, jota säädellään EU-tasolla. Luomu kasvaa Euroopan talouskriisistä huolimatta ja luomuasetuksen täytyy tukea sektorin dynaamista kehitystä eikä uhata alan kasvua.

Päättäjät antoivat vastakaikua rakentavien ratkaisujen löytämiseen. Uusi Euroopan maatalouskomissaari Phil Hogan lupasi ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Tärkeimmät päättäjät toistivat olevansa sitoutuneita kuuntelemaan alan tarpeita.

Euroopan parlamentin raportoija, Vihreä MEP Martin Häusling totesi:

– Emme halua EU:n luomusäädöksen täydellistä uudistamista vaan reformin, joka toimii käytännössä. Tämä on tavoitteemme parlamentissa.

Latvialainen MEP Armands Krauze nosti uudelleen esiin Euroopan luomualan kasvun merkitystä, koska se tukee myös Latvian EU puheenjohtajuuden tavoitteita – kestävyyttä, kilpailukykyä ja kasvua.

Kiire ei saa uhata laatua

– Asetuksen uudistaminen ei ole kuitenkaan vain poliittinen kysymys. Täytyy myös varmistaa, että siitä tulee teknisesti järkevä ja se helpottaa luomutoimijoiden päivittäistä elämää. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että EU-instituutiot aliarvioivat ajan, mikä tarvitaan tämän varmistamiseen. IFOAM EU on tarjonnut apuaan, jotta tämä saadaan onnistumaan, mutta sitä ei pystytä saavuttamaan tämän vuoden kesäkuuhun mennessä, sanoi IFOAM EU:n varapuheenjohtaja Sabine Eigenschink.

Tanskan luomuliiton puheenjohtaja Per Kølster totesi, että lopullisen ehdotuksen laatu on tärkeintä eikä siitä voi tehdä kompromissia siksi, että halutaan toimia nopeasti. Hän myös korosti, että alan täytyy katsoa tulevaisuuteen ja miettiä, miten standardit voisivat tavoitella korkeammalle ja huomioida uudet ilmiöt ja uudet haasteet.

– On hyvä, että komissio on huomioinut ehdotuksensa ongelmat, totesi IFOAM EU:n puheenjohtaja Christopher Stopes.

– IFOAM EU:n ratkaisuehdotuksia on nostettu pöydälle. Otamme vastaan EU-instituutioiden tarjouksen esittää konkreettisia ratkaisuja ja olemme innokkaita jatkamaan käytännön työtä eteenpäin, jatkoi Stopes.

IFOAM EU:n suomalaisia jäseniä ovat Luomuliitto, Kymen luomu, Kurmakka Oy ja MaBio Oy sekä uusia jäseniä ESVY ry, Kuhilas ry ja Tmi Reijo Käki. Suomen uusi edustaja IFOAM EU:n neuvostossa on Mikko Simola ESVY ry:stä.

www.ifoam-eu.org

Tämä artikkeli on myös Luomulehdessä 2/2015.