Asiantuntija vastaa

Elintarvikehuoneisto lihalle?

jääkaappi web IMG_1272Kunnan elintarvikevalvoja, terveystarkastaja, kävi meidän tilalla, koska myymme omien lampaidemme lihaa kuluttajille. Eläimet teurastetaan, lihat leikataan ja pakataan oikeassa teurastamossa samassa kunnassa. Tilamme on kuulunut luomun osalta alhaisen jalostuksen valvontaan jo monta vuotta.
Nyt elintarvikevalvoja sanoi, että meidän tulisi kuitenkin tehdä joku elintarvikehuoneistoilmoitus, jotta saamme myydä lihaa. Miksi? Tarkoittaako se sitä, että meidän pitäisikin kuulua luomulihan osalta Eviran valvontaan? Soitin asiasta jo Eviran luomuvalvontaan, mutta he eivät halunneet ottaa kantaa tähän asiaan, koska he eivät tee neuvontaa.

Kyllä elintarvikevalvoja oli oikeassa. Epäselvyys johtunee kahden eri lainsäädännön erilaisesta tulkinnasta pienimuotoiselle käsittelylle.
Luomuvalvonnassa tilan oman ns. tuottajapalautetun lihan myyminen on alhaisen jalostuksen toimintaa, jolloin sen valvonta tehdään samalla kuin muukin tilavalvonta eli pellot, kotieläimet ja oman tilan lihan myynti.
Elintarvikelainsäädännön silmissä liha ei ole enää alkutuotannon tuote vaan jaloste, alkutuotantoa on kotieläinten pito. (Tosin esim. raakamaito on vielä alkutuotannon tuote mutta liha ei.) Lihan myyminen, vaikkakin itse tuotetun, vaatii elintarvikehuoneistoilmoituksen tekemisen. Ilmoitus tehdään oman kunnan elintarvikevalvojalle. Lomake löytyy Eviran sekä oman kunnan kotisivuilta.
Mikäli myytte valmiiksi pakattua lihaa suoraan kuluttajille, ei tarvitse rakentaa mitään varsinaista elintarvikehuonetta. Teidän vastuulla on lihan kylmäketjun katkeamattomuus eli ns. elintarvikehuoneisto voi olla vaikka vain lihakylmiö varastossa, kunhan tuotteiden turvallisuus ei vaarannu.
Ajankohtaista on, että elintarvikelainsäädäntöön on tullut joitakin helpotuksia koskien tuotteiden suoramyyntiä ja elintarvikehuoneistojen vaatimuksia. Niistä kerrotaan seuraavassa Luomulehdessä vähän laajemmin ja tarkemmin.

Elintarvikeasiantuntija Jaana Elo, puh. 040 9641 518

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! Lisää asiantuntijoista täällä.

Tämä kysymys ja vastaus myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi

Palveluja ja toimintaa tuotantosuunnittain.