Luomuliitto vahvistaa edunvalvontaansa

Niina RatilainenLuomuliitto on valinnut uudeksi edunvalvontajohtajaksi ympäristösuunnittelija Niina Ratilaisen Turusta. Hän aloitti tehtävässään helmikuun alusta.

Ratilainen on työskennellyt aiemmin Turun ammattikorkeakoulussa, Turun ammattikorkeakoulun oppilaskunnassa sekä eduskunnassa.

Edunvalvontajohtajan tehtäviin kuuluu seurata Euroopan Unionin ja kotimaan lainsäädännön valmistelua sekä markkinoita.

Uusi edunvalvontajohtaja kertoo olevansa luomuihminen.

– Minulle luomu edustaa puhdasta suomalaista ruuantuotantoa, joka on ympäristöystävällistä ja tuotantoeläimiä kunnioittavaa. Luomu on luotettavaa ja kotimaisten luomutuotteiden suosiminen on kannanotto puhtaan kotimaisen ruuan puolesta.

Edunvalvontatyössä hän haluaa painottaa ennakoivaa toimintatapaa.

– Luomuliiton edunvalvonnassa haluan vahvistaa erityisesti ennakoivaa vaikuttamista. Nyt on erityisen tärkeää vaikuttaa siihen, että luomutuotannon kehittäminen näkyy maan hallituksen kärkihankkeiden toteutuksissa. Uskon vahvasti, että luomutuotannon edistämisessä ja luomun markkinaosuuden kasvattamisessa on yksi tärkeimpiä ratkaisuja Suomen kipeästi kaipaamaan talouden ja työllisyyden vahvistamiseen.

Vaikka Niina Ratilaisella ei ole viljelijätaustaa, on hänellä selkeä käsitys Luomuliiton roolista ja viljelijöiden arkipäivään kuuluvista murheista.

– Luomuliitto on aktiivinen kannanottaja ja tarjoaa jäsenilleen tukea. Edunvalvonnassa tulee jatkaa luomuviljelijöiden ja tuottajien äänen kuuluviin nostamista ja minun tehtäväni on viedä tätä ääntä eteenpäin päätöksentekoon. Otamme jatkossakin kantaa aktiivisesti kansalliseen ja EU-lainsäädäntöön ja tuomme luomuviljelyyn ja -tuotantoon liittyviä esteitä ja hidasteita tunnetuksi. Ajamme luomun erityispiirteitä tukevaa tukipolitiikkaa sekä selkeytämme viljelijöitä ja tuottajia koskevaa byrokratiaa.

Uusi edunvalvontajohtaja uskoo myös luomualan kasvuun.

– Ajat ovat otolliset luomun markkinaosuuden kasvattamiselle. Uskon, että luomun edistämiseen on poliittista ja kaupallista tahtoa sekä kuluttajien kasvava kiinnostus.

Lisätietoja:
Niina Ratilainen, niina.ratilainen@luomuliitto. fi, puh. 050 378 7791