Cronberg ja Tiilikainen: luomusta tulee valtavirtaa

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen ja europarlamentaarikko Tarja Cronberg uskovat, että luomutuotanto lisääntyy ja siitä tulee ennen pitkää valtavirtaa.

– 50 % vuoteen 2030 mennessä on hyvä tavoite, toteaa Cronberg.

– Kun kuluttajat, kauppa ja tuottajat innostuvat yhtä aikaa luomusta, vain taivas on rajana, toteaa Tiilikainen taustoitettuaan, että tietty eritahtisuus toimenpiteissä on hidastanut moneen otteeseen luomun kasvua 1980-luvulta lähtien.

Cronberg on seurannut tiiviisti mallimaa Tanskan luomun kehitystä. Siellä halparuokaketju teki jo vuosia sitten Luomu on kaikille –kampanjan. Nyt tavoitteena on saada kaikki julkiset keittiöt luomuun. Suomessa kasvua on ollut edelleen tänä vuonna niin luomumarkkinoissa (18 %) kuin tuotannossa (4 %).

– Tuottajien kannattaa nyt ottaa askel ja siirtyä luomuun. Parantuvaan kannattavuuteen on panostettava ja nimenomaan luomussa siihen on mahdollisuuksia, toteaa Tiilikainen.

Tiilikainen ja Cronberg osallistuivat Luomuviikon paneeliin Narinkkatorilla Helsingissä. Heidän lisäkseen paneelissa oli europarlamentaarikko Nils Torvalds (RKP), Leena Seppä maa- ja metsätalousministeriöstä, Rilli Lappalainen Kehys ry:stä, ruoka- ja viljelyaktiivi Janne Länsipuro sekä Anne Antman Natur och Miljöstä. Paneelin isännöi Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

– Luomutuotannon tukiin on hallinnon puolelta sitouduttu, nyökkää Leena Seppä MMM:n puolesta Tiilikaisen kannustuskommenttiin.

– Luomu tuottaa niitä tuloksia, joita maatalouspolitiikalta halutaan: vähemmän ravinnepäästöjä, vähemmän ilmastopäästöjä ja hyvinvointia tuotantoeläimille. Luomuun pitää satsata, jos näitä tuloksia oikeasti halutaan, toteaa Janne Länsipuro.

EU:n maatalouspolitiikan uudistus ei näytä saavan aikaan merkittäviä parannuksia tavanomaiseen maatalouteen vaan esimerkiksi viljelykierron vaatimus on niin löyhä, että se ei edistä monimuotoisuutta tai peltomaan kestävää hoitoa.

Luomun osalta parannuksia on luvassa, toteavat panelistit. Vaikuttamistyötä on kuitenkin vielä tehtävä. Yleinen ilmapiiri on EU-politiikassa luomun kannalta hyvä, mutta konkreettisia päätöksiä ei ole vielä tehty.

Päätöksien taakse tarvitaan nimenomaan puolueetonta tutkimusta myös kotimaassa. Luomuinstituutti perustettiin tämän vuoden alussa Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n ja Helsingin yliopiston kanssa yhteistyössä. Cronberg teki Mikkelin kaupungille selvityksen ennen instituutin perustamista.

– MTT:n tutkijat sanoivat silloin, että joidenkin tutkimuksien tavoitteena on ollut osoittaa, että luomu on huuhaata, paljastaa Cronberg.

Lisätietoja:
, puh. 050 529 0482

Luomuviikko: www.luomuliitto.fi/luomutuotteet/luomuviikko

Helsingin Narinkkatorin 2.-5.10. ohjelma: www.luomuliitto.fi/luomuviikolla-narinkkatorilla