Arkisto

Tapahtumia vuonna 2018

Luomuliiton Grüne Woche 2019 -matka Berliiniin!

Luvassa ruoka-alan trendejä ja uutuuksia ympäri maailmaa, 400 000 messuvierasta ja 1700 näytteilleasettajaa

Grüne Woche -messut ovat Berliinissä järjestettävä maailman suurin ruoka-alan, elintarvikkeiden, maatalous- ja puutarha-alan messutapahtuma. Suomi on 2019 messuilla pääyhteistyökumppanina ja Suomen puhdas arktinen ruoka, puhdas luonto, kestävä metsätalous, puutuotteet ja elämys- ja luontomatkailu sekä panimot saavat runsaasti näkyvyyttä messuilla.

AJANKOHTA: 17.1 – 20.1.2019 tarkempi ohjelma ja lisä-tietoja matkasta löytyy TÄÄLTÄ.

Matkan kokonaishinta 960 € / hlö, kun ryhmässä on minimi 20 lähtijää.

Matkan hintaan sisältyy

• suora lento Helsinki–Berliini–Helsinki turistiluokassa lentoveroineen
  • majoitus jaetussa 2-hengen huoneessa aamiaisineen (****hotellissa)
  • lentokenttäkuljetukset
  • ateriat: 3 aamiaista, 1 illallinen (sis. vesi, lasi viiniä/olutta)
  • 3 tunnin opastettu Berlin kiertoajelu
  • Berlin Welcome Card 4 pv, jolla ilmainen julkinen liikenne ja alennuksia yli 200
  • nähtävyyteen, ravintolaan yms.
  • Messuliput 2 pv
  • Matkanjohtajan apuna saattaja Hki Vantaan lentokentällä lähtöselvityksessä
  • toimitus- ja palvelumaksut, kaikki verot

Lisätietoja matkasta Marita Björkbom-Ristimäki, , 040-7698746

Ilmoittautumiset 30.8.2019 mennessä  tai puh. 09 466 300.

KoneAgria luomuseminaari

TERVETULOA KoneAgria luomuseminaariin pe 12.10.2018 klo 9- 13, Jyväskylä

Puheenjohtajana toimii Luomuliiton puheenjohtaja Pauli Talvitie

Päivän puheenvuorot:

• Nurmien täydennyskylvöt
  • Valkuaiskasvien viljely ja rehuomavaraisuus
  • Viljelijäpuheenvuorot
  • Luomuviljely, viljelytekniikat ja koneet, Einböck, Itävalta
  • Koneiden käyttö luomussa

Vapaa pääsy KoneAgrian lipulla.

Ilmoittautumista pyydetään. Ilmoittautumattakin voi osallistua seminaariin, mutta kahvitus on ensisijaisesti ilmoittautuneille. Ilmoittautumislinkki: www.aitomaaseutu.fi/hankkeet/luomuks

Tilaisuuden järjestää yhteistyössä LuomuKS-hanke, Luomuliitto ja ProAgria.

Kysely luomulannoitteiden käytöstä

Luomuun siirtyy tänä vuonna Eviran ennakkotietojen mukaan 500 uutta maatilaa. Luomutilojen määrän ennustetaan nousevan 5400 tilaan vuoteen 2020 mennessä ja luomuviljeltyjen peltojen pinta-ala noussee 13 prosenttiin kaikesta peltopinta-alasta. Luomutuotteiden kysyntä on kasvussa ja sopimusviljelijöitä tarvitaan lisää. Kotieläintilojen erikoistuminen ja lukumääräinen väheneminen, voi aiheuttaa tulevaisuudessa haasteita lannoituksen onnistumiselle. Lannan saatavuus voi heikentyä ja pidentyneistä matkoista tulee lisäkustannuksia.  Lue lisää…

Luomupäivät Porissa 15.–16.11.2018

Valtakunnalliset Luomupäivät järjestetään tänä vuonna Porissa. Tapahtuman ohjelma on nyt julkaistu ja ilmoittautuminen avattu.

Pääpuhuja Stephen Briggs opastaa, miten luomutuotannossa voidaan sopeutua ääreviin sääilmiöihin. Monipuolisten puheenvuorojen lisäksi keskustelu jatkuu rinnakkaisohjelmissa ja retkillä.

Ajankohtainen ohjelma, ilmoittautumislomake ja muut tiedot löytyvät tapahtuman verkkosivuilta osoitteessa luomu.fi/luomupaivat.

LUOMUKILPAILUJA – osallistu ja ehdota!

Mistä löytyvät vuoden 2018 luomukilpailujen voittajat?

Kisata voi monessa eri kilpailussa ja sarjassa. Vuoden Luomutuote kilpailu on tarkoitettu elintarviketuottajille jossa palkitaan Suomen paras luomu-uutuus. Luomu SM-kilpailu on suunnattu ammattikeittiöille ja siinä tarkastellaan ammattikeittiöiden luomun käyttöä kilomääärissä. Vuoden luomuyrittäjä palkinnon voittaja seulotaan ehdotuksien joukosta ja voi olla maatila, elintarvikejalostusta tai -myyntiä tekevä yritys.